
Conversiespecialist | SEO, Conversieoptimalisatie en Usability
Lesgeld
Wij hanteren geen arrangementskosten. De prijs is inclusief lunch en eventuele lesboeken.

Conversie is ht doel vancommercile organisaties. En daarmeeook van hun websites: het is de bedoeling datbezoekers iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven. Tijdens deze CRO opleiding (Conversion Rate Optimisation) leer je hoe je de effectiviteit van een website substantieel kunt verhogen. Aan de hand van praktische opdrachten en heldere voorbeelden maak je kennis met de vakgebieden die het succes van een sitebepalen:zoekmachineoptimalisatie (SEO), conversieoptimalisatie en usability.Zo
Conversie is ht doel vancommercile organisaties. En daarmeeook van hun websites: het is de bedoeling datbezoekers iets kopen, contact opnemen of zich inschrijven. Tijdens deze CRO opleiding (Conversion Rate Optimisation) leer je hoe je de effectiviteit van een website substantieel kunt verhogen. Aan de hand van praktische opdrachten en heldere voorbeelden maak je kennis met de vakgebieden die het succes van een sitebepalen:zoekmachineoptimalisatie (SEO), conversieoptimalisatie en usability.Zo is de opleiding opgebouwdDe opleiding Conversiespecialist bestaat uit zes trainingsdagen en vier trainingen die op elkaar aansluiten:Zoekmachineoptimalisatie (SEO)ConversieoptimalisatieUsabilityPersuasive Copywriting
Programma van de opleiding Conversiespecialist (CRO)
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
College 1
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
College 2
- Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
- Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
- Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe?
- Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
- Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
- Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
- Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
College 1
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
College 2
- Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
- Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
- Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe?
- Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
- Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
- Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
- Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
College 1
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
College 2
- Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
- Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
- Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe?
- Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
- Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
- Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
- Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
College 1
- Wat is zoekmachineoptimalisatie (SEO) en wat is zoekmachine-adverteren (SEA)?
- Hoe werken Google en Bing en welke SEO-tips gelden specifiek voor deze zoekmachines?
- Wat zijn backlinks en wat is een goede linkbuildingstrategie?
- Welke technieken en tips zijn niet meer actueel en leveren direct gevaar op voor je huidige ranking?
- Welke technieken zijn juist wel actueel en kunnen je een voorsprong op je concurrent geven?
- Hoe zoekt je doelgroep en hoe verwerk je dat in je zoekmachineoptimalisatie?
College 2
- Met welke tips kom je boven in de zoekresultaten van je doelgroep?
- Welke componenten op een website bepalen het zoekresultaat en waar moet je op letten?
- Hoe optimaliseer je een bestaande site, en wat doe je op een nieuwe?
- Hoe zorg je dat je doelgroep op jouw resultaat klikt en niet op die van de concurrent?
- Hoe meet je de resultaten van je inspanningen?
- Hoe zet je een effectieve contentstrategie op die veel verkeer uit zoekmachines oplevert?
- Hoe zorg je voor een aantrekkelijke vertoning die veel clicks oplevert in de zoekresultaten?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend - Basis Conversieoptimalisatie
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag - Design & Beïnvloeding
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend - AI & Datagedreven CRO
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag - Testen & Implementeren
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) continu kleine aanpassingen kunt doorvoeren om de conversies te verhogen
- Bespreken individuele conversieplannen
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) continu kleine aanpassingen kunt doorvoeren om de conversies te verhogen
- Bespreken individuele conversieplannen
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen en oefeningen
Middag
- Traffic
- Usability & design
- Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
- Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Klantreis in kaart brengen en optimaliseren
Middag
- Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) conop het Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) conop het Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen en oefeningen
Middag
- Traffic
- Usability & design
- Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
- Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Klantreis in kaart brengen en optimaliseren
Middag
- Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen en oefeningen
Middag
- Traffic
- Usability & design
- Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
- Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Klantreis in kaart brengen en optimaliseren
Middag
- Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend - Basis Conversieoptimalisatie
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag - Design & Beïnvloeding
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend - AI & Datagedreven CRO
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag - Testen & Implementeren
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) continu kleine aanpassingen kunt doorvoeren om de conversies te verhogen
- Bespreken individuele conversieplannen
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend - Basis Conversieoptimalisatie
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag - Design & Beïnvloeding
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend - AI & Datagedreven CRO
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag - Testen & Implementeren
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) continu kleine aanpassingen kunt doorvoeren om de conversies te verhogen
- Bespreken individuele conversieplannen
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen en oefeningen
Middag
- Traffic
- Usability & design
- Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
- Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Klantreis in kaart brengen en optimaliseren
Middag
- Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) continu kleine aanpassingen kunt doorvoeren om de conversies te verhogen
- Bespreken individuele conversieplannen
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) conop het Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO) en Online Personalisatie?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen op convserieverbetering
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen bepalen en oefeningen
Middag
- Verbeteen an usability & design
- Hoe je relevantie en waarde aan je klant biedt
- Online persuasion: hoe je jouw online bezoekers beïnvloedt
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Wat zien je klanten en wat zijn hun doelen? Op welke wijze kun je ze beïnvloeden in hun klantreis?
Middag
- Personalisatie: hoe je rekening houdt met verschillende koop- en beslissingsstijlen en je bezoekers de juiste boodschap kunt bieden
- AB-testen: hoe je door middel van AB-testen (en andere analysetechnieken) conop het Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen en oefeningen
Middag
- Traffic
- Usability & design
- Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
- Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Klantreis in kaart brengen en optimaliseren
Middag
- Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Conversieoptimalisatie & Personalisatie
Dag 1
Ochtend
- Wat zijn conversie en Conversion Rate Optimization (CRO)?
- Voorbeelden en je eigen website beoordelen
- Funneloptimalisatie
- Conversiedoelstellingen en oefeningen
Middag
- Traffic
- Usability & design
- Wat zien je klanten, wat zijn hun doelen? Welke persona’s kun je maken?
- Hoe bied je relevantie en waarde aan je klant?
Dag 2
Ochtend
- AI-tools inzetten voor CRO
- Landingspagina’s optimaliseren
- Klantreis in kaart brengen en optimaliseren
Middag
- Online persuasion: hoe beïnvloed je jouw online bezoekers?
- Personalisatie: hoe houd je rekening met verschillende koop- en beslisstijlen?
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
Middag
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Persuasive Copywriting
College 1
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
College 2
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
Middag
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
Middag
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Persuasive Copywriting
Ochtend
- Hoe gebruik je het AIDA-model (Attention, Interest, Desire, Action) om het gesprek met je lezer aan te gaan?
- Wie is je doelgroep en hoe zet je hen in vier eenvoudige stappen aan tot conversie?
- Hoe maak je een goede call-to-action?
- Hoe kun je de inzichten van Cialdini en McGovern gebruiken om je lezers te overtuigen?
- Schrijfopdracht: gebruik de AIDA-formule om een bestaande tekst te herschrijven. Deze bespreken we klassikaal, waarna deelnemers elkaar feedback geven
- We onderzoeken het leesgedrag van een websitebezoeker, onder andere via eyetracking
Middag
- Beginnen met schrijven: bepaal je communicatiedoelen en structuur
- Tips voor vloeiende zinnen, die we gebruiken op een paar voorbeeldzinnen
- Welke woorden gebruik je wel, en welke absoluut niet?
- Hoe gebruik je argumentatie in je voordeel?
- Hoe zorg je voor samenhang tussen vorm en inhoud?
- Het belang van een goede titel, intro en eerste zin
- Hoe knoop je een gesprek aan met je lezer?
Wat kun je na het volgen van de opleiding Conversiespecialist (CRO)
Na afloop heb je de skills om als conversiespecialist aan het werk te gaan. Je kunt onder andere:
- sites optimaliseren voor SEO, zodat ze meer traffic genereren
- een contentstrategie opzetten waarmee je meer kansrijk publiek naar je site trekt
- de vormgeving en interactieve elementen op je site afstemmen op je conversiedoelen
- de gebruiksvriendelijkheid van je site aanpakken, zodat je minder bezoekers onderweg kwijtraakt
- het gedrag van je bezoekers beïnvloeden, zodat ze eerder tot conversie overgaan
Voor wie is de opleiding Conversiespecialist (CRO) bedoeld?
De opleiding is bedoeld voor iedereen die de effectiviteit van een website wil verbeteren en hogere conversiecijfers wil halen. Denk aan:
- (online) marketeers
- e-commercespecialisten
- contentspecialisten
- seo-experts
- webredacteurs
- ondernemers met een eigen site

