
UX Design
Lesgeld
Wij hanteren geen arrangementskosten. De prijs is inclusief lunch en eventuele lesboeken.

Snel professioneel met UX Design aan de slag? Tijdens de opleiding UX Design leer je in zes dagen de basisvan UX, Interaction en Visual Design kennen. Natuurlijk krijg je theorie, maar je gaat vooral dingen doen. Je ontwikkelt een creatief strategisch concept voor een app of website die je zelf bedenkt of uitkiest, en maakt daar een prototype van in Figma. Na de opleiding kun je jouw kennis van UX Design inzetten in het bedrijfsleven.Zo is de opleiding opgebouwdDe opleiding UX Design bestaat
Snel professioneel met UX Design aan de slag? Tijdens de opleiding UX Design leer je in zes dagen de basisvan UX, Interaction en Visual Design kennen. Natuurlijk krijg je theorie, maar je gaat vooral dingen doen. Je ontwikkelt een creatief strategisch concept voor een app of website die je zelf bedenkt of uitkiest, en maakt daar een prototype van in Figma. Na de opleiding kun je jouw kennis van UX Design inzetten in het bedrijfsleven.Zo is de opleiding opgebouwdDe opleiding UX Design bestaat uit zes trainingsdagen en drie trainingen die op elkaar aansluiten:UX DesignVisual Design met FigmaInteraction DesignBen je klaar met de opleiding UX Design, dankun je verder met UX Design Expert of Webdesign Expert. De trainingen die je al tijdens UX Design hebt gedaan, hoef je dan natuurlijk niet opnieuw te doen. Wel moet je je vervolgopleiding binnen drie jaar afronden.
Programma van de opleiding UX Design
UX Design
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
Middag
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
Ochtend
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
Middag
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Design
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
Middag
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
Ochtend
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
Middag
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Design
Dag 1
College 1
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
College 2
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
College 3
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
College 4
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Design
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
Middag
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
Ochtend
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
Middag
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Design
Dag 1
College 1
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
College 2
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
College 3
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
College 4
- Je concept en strategie uitschrijven
Visual Design met Figma
Dag 1
Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
Middag
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
Ochtend
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
Middag
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Visual Design met Figma
Dag 1
Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
Middag
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
Ochtend
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
Middag
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Visual Design met Figma
Dag 1
College 1
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
College 2
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
College 3
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
College 4
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Visual Design met Figma
Dag 1
Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
Middag
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
Ochtend
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
Middag
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Visual Design met Figma
Dag 1
Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
Middag
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
Ochtend
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
Middag
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Interaction Design
Dag 1
College 1
- De basisprincipes van interaction design
- Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
- De geschiedenis van interfaces
- Voorbeelden van goede interaction designs
- Trends in het vakgebied
- Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)
College 2
- Sitestructuur
- Casestudies
- Een interface ontwerpen
- De navigatie ontwerpen
- Landingspagina
- Homepage
- Productpagina
- Categoriepagina
Dag 2
College 3
- Formulieren
- Check-outs
- Dashboardapplicatie
- Facet-filter
- Navigatie ontwerpen voor mobiel
- Datavisualisatie
- Design patterns
- Interaction style guide
College 4
- Page description diagrams
- Wireframes maken
- Een functioneel ontwerp maken
- Prototyping
- Opdracht
- Presentatie opdracht
Interaction Design
Dag 1
College 1
- De basisprincipes van interaction design
- Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
- De geschiedenis van interfaces
- Voorbeelden van goede interaction designs
- Trends in het vakgebied
- Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)
College 2
- Sitestructuur
- Casestudies
- Een interface ontwerpen
- De navigatie ontwerpen
- Landingspagina
- Homepage
- Productpagina
- Categoriepagina
Dag 2
College 3
- Formulieren
- Check-outs
- Dashboardapplicatie
- Facet-filter
- Navigatie ontwerpen voor mobiel
- Datavisualisatie
- Design patterns
- Interaction style guide
College 4
- Page description diagrams
- Wireframes maken
- Een functioneel ontwerp maken
- Prototyping
- Opdracht
- Presentatie opdracht
Wat kun je na het volgen van de opleiding UX Design
- Je kent de basis van UX, Interaction en Visual Design
- Je weet hoe je een UX-strategie ontwikkelt
- Je kunt een design visualiseren
- Je weet hoe je AI inzet om je werk makkelijker te maken
Voor wie is de opleiding UX Design bedoeld?
Deze opleiding is bedoeld voor iedereen die zich wil oriënteren op UX Design, UI design, webdesign en apps. Bijvoorbeeld grafisch vormgevers, marketeers en mediaprofessionals. En natuurlijk iedereen die bezig is met een nieuwe site of app.

