
Opleiding UX Design Master (post-hbo) | De meest complete UX Design opleiding
Lesgeld
Wij hanteren geen arrangementskosten. De prijs is inclusief lunch en eventuele lesboeken.

Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de post-hbo opleiding UX Design Master iets voor jou. Alle onderdelen van het vakgebied komen aan bod, zodat je na afloop precies weet hoe je apps en websites gebruiksvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers naar een call to action kunt verleiden. Na het afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd post-hbo diploma.Verdiep je in UX DesignTijdens de post-hbo opleiding UX Design Mast
Wil je alles weten over UX Design, zodat je een optimale gebruikersbeleving kunt ontwerpen? Dan is de post-hbo opleiding UX Design Master iets voor jou. Alle onderdelen van het vakgebied komen aan bod, zodat je na afloop precies weet hoe je apps en websites gebruiksvriendelijker maakt. En hoe je gebruikers naar een call to action kunt verleiden. Na het afronden van deze opleiding ontvang je een geaccrediteerd post-hbo diploma.Verdiep je in UX DesignTijdens de post-hbo opleiding UX Design Master kruip je in het hoofd van je doelgroep. Je onderzoekt je gebruikers en leert de juiste vragen stellen over hun gedrag, verwachtingen en behoeften. Zo ontdek je wat ze handig, aantrekkelijk of onduidelijk vinden. Met deze inzichten ontwikkel je de perfecte UX-strategie.Natuurlijk leer je ook alles over de verschillende typen mensen die je site of app bezoeken. En je oefent met verschillende tools. Verder ontwerp je wireframes en klikbare prototypes waarmee je in een vroeg stadium usability testen kunt uitvoeren. Daar ga je ook mee aan de slag in het Competence Factory usability lab.Post-hbo diplomaDe opleiding UX Design Master is geaccrediteerd door het CPION. Rond je hem met goed resultaat a
Programma van de opleiding UX Design Master (post-hbo)
UX Design
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
Middag
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
Ochtend
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
Middag
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Design
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
Middag
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
Ochtend
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
Middag
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Design
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
Middag
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
Ochtend
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
Middag
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Design
Dag 1
College 1
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
College 2
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
College 3
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
College 4
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Design
Dag 1
College 1
- Introductie UX Design
- Waar liggen je UX-kansen in apps en websites?
- Design Thinking
- User centered design
- Usability
- Testen
- Een strategisch plan opzetten
College 2
- Ux research
- Doelen stellen
- Je doelgroep analyseren
- De vier globale gebruikerstypen
- Persona’s maken
- Zoekmachine-optimalisatie gebruiken voor je structuur
- Zelf een plan schrijven
- Bespaar tijd door gebruik te maken van AI-tools zoals ChatGPT
Dag 2
College 3
- Card sorting
- Tree testing
- De kracht van gamification
- Triggers en variabele beloning
- Context gebruiken: locatie, datum, tijd
- Belangrijke overtuigingstechnieken
- De customer journey (klantreis)
- Het proces van a tot z
- Belangrijke do's en dont's
College 4
- Je concept en strategie uitschrijven
UX Research
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Research
- Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
- Uitleg verschillende UX Research methoden
- Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
- Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch
- AI-tools die user interviews en user testing versnellen en verbeteren (QoQo, Synthetic Users, User Doc)
Middag
- Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
- Interview vragen en uitschrijven script
- Parallel Design en Cardsorting
- De resultaten analyseren
Dag 2
Ochtend
- Wat is kwantitatief onderzoek?
- Welke tools heb je om harde data te vinden?
- Verschillende A/B tests opzetten en monitoren
- Heatmaps en usability tools
- Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups
Middag
- Analytics + AB-testing
- Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
- Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
- Effectief pitchen aan je team en stakeholders
UX Research
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Research
- Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
- Uitleg verschillende UX Research methoden
- Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
- Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch
- AI-tools die user interviews en user testing versnellen en verbeteren (QoQo, Synthetic Users, User Doc)
Middag
- Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
- Interview vragen en uitschrijven script
- Parallel Design en Cardsorting
- De resultaten analyseren
Dag 2
Ochtend
- Wat is kwantitatief onderzoek?
- Welke tools heb je om harde data te vinden?
- Verschillende A/B tests opzetten en monitoren
- Heatmaps en usability tools
- Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups
Middag
- Analytics + AB-testing
- Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
- Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
- Effectief pitchen aan je team en stakeholders
UX Research
Dag 1
Ochtend
- Introductie UX Research
- Waarom is UX Research essentieel bij de start van je project?
- Uitleg verschillende UX Research methoden
- Introductie Usability Test: hoe zet je een test op?
- Hoe voorkom je user bias en hou je je onderzoek ethisch
- AI-tools die user interviews en user testing versnellen en verbeteren (QoQo, Synthetic Users, User Doc)
Middag
- Hoe formuleer je de juiste onderzoeksvragen?
- Interview vragen en uitschrijven script
- Parallel Design en Cardsorting
- De resultaten analyseren
Dag 2
Ochtend
- Wat is kwantitatief onderzoek?
- Welke tools heb je om harde data te vinden?
- Verschillende A/B tests opzetten en monitoren
- Heatmaps en usability tools
- Onsite tools voor UX research: online surveys en pop-ups
Middag
- Analytics + AB-testing
- Hoe interpreteer je kwantitatieve data?
- Resultaten snel in een klikbare mockup gieten
- Effectief pitchen aan je team en stakeholders
Visual Design met Figma
Dag 1
College 1
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
College 2
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
College 3
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
College 4
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Visual Design met Figma
Dag 1
Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
Middag
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
Ochtend
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
Middag
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Visual Design met Figma
Dag 1
Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
Middag
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
Ochtend
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
Middag
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Visual Design met Figma
Dag 1
Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
Middag
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
Ochtend
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
Middag
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Visual Design met Figma
Dag 1
Ochtend
- Introductie Figma: in vogelvlucht door het programma
- Lagen, assets en pagina’s
- Gereedschap
- Inspector-menu
- Tekenen / pentool gebruiken in Figma
- Sneltoetsen
- Foto's importeren en bewerken (maskeren)
- Vectorafbeeldingen importeren en wijzigen
- Objecten groeperen
- Slim schalen met restricties voor responsive design
- Lagen uitlijnen en distribueren
- Tekststijlen aanmaken
- Kleuren in het ontwerp opnieuw gebruiken
- Herbruikbare vormgeving maken
Middag
- Master components en assets (herbruikbare elementen)
- Een layoutraster instellen voor pixelperfect design
- De indeling aanpassen voor tablets en mobiele telefoons
- Bestanden exporteren
- Losse elementen exporteren
- Plug-ins gebruiken
- Prototype maken in Figma
- Praktijkopdracht
Dag 2
Ochtend
- Een ontwerp veranderen in een klikbaar prototype
- Verbindingen maken tussen schermen
- Toevoegen van animaties, overgangen en effecten als sticky headers en floating buttons
Middag
- Praktijkopdracht afronden
- Samenwerken binnen een Figma-bestand: medewerkers uitnodigen, rechten verlenen en feedback geven
- Een Figma-design opleveren bij developers
Interaction Design
Dag 1
College 1
- De basisprincipes van interaction design
- Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
- De geschiedenis van interfaces
- Voorbeelden van goede interaction designs
- Trends in het vakgebied
- Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)
College 2
- Sitestructuur
- Casestudies
- Een interface ontwerpen
- De navigatie ontwerpen
- Landingspagina
- Homepage
- Productpagina
- Categoriepagina
Dag 2
College 3
- Formulieren
- Check-outs
- Dashboardapplicatie
- Facet-filter
- Navigatie ontwerpen voor mobiel
- Datavisualisatie
- Design patterns
- Interaction style guide
College 4
- Page description diagrams
- Wireframes maken
- Een functioneel ontwerp maken
- Prototyping
- Opdracht
- Presentatie opdracht
Interaction Design
Dag 1
College 1
- De basisprincipes van interaction design
- Toepassingsgebieden: wanneer is interaction design belangrijk?
- De geschiedenis van interfaces
- Voorbeelden van goede interaction designs
- Trends in het vakgebied
- Interfaces voor web en mobiel (adaptive/responsive design)
College 2
- Sitestructuur
- Casestudies
- Een interface ontwerpen
- De navigatie ontwerpen
- Landingspagina
- Homepage
- Productpagina
- Categoriepagina
Dag 2
College 3
- Formulieren
- Check-outs
- Dashboardapplicatie
- Facet-filter
- Navigatie ontwerpen voor mobiel
- Datavisualisatie
- Design patterns
- Interaction style guide
College 4
- Page description diagrams
- Wireframes maken
- Een functioneel ontwerp maken
- Prototyping
- Opdracht
- Presentatie opdracht
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Usability
Dag 1
Ochtend
- Introductie usability
- Websitestrategie en doelstellingen
- Doelgroepen
- Conversiepunten (taken van de bezoeker)
- Zelf een gebruikerstest maken en afnemen op je smartphone
Middag
- Belang van smartphone en tablet
- Mobile First
- Extra aandachtspunten smartphone
- Responsive design
- Usability-richtlijnen (10 heuristieken van Jakob Nielsen)
- Herkenbaarheid en bedrijfsinformatie
- Call to actions / Links
- Navigatie
- Zoekfunctie
- Functionaliteiten
- Formulieren
- Foutmeldingen
Dag 2
Ochtend
- Afbeeldingen en multimedia
- Schrijfstijl
- Lay-out en gestaltprincipes
- Accessibility / W3C en drempelvrij (hoe toegankelijk is je website)
- Hoe snel laadt je site
Middag
- Zelf een expert review maken
- Tools gebruikerstesten
- Concurrentieanalyse
- Eyetracking
- A/B-testen
Figma Gevorderd
Dag 1
College 1
- Introductie
- Responsive grid layouts
- Frames en auto-layout
- Constraints en responsive layouts
- Instance swap properties
- Nieuwe Figma-functies:
- Dev mode
- Integraties met Jira, Storybook en GitHub
- Figma VS Code-extensie
- Variabelen
- Nieuwe geavanceerde prototype tools
- Nieuwe Auto Layout-functies
College 2
- Designsystemen en interactieve componenten
- Veelgebruikte UI-elementen bouwen
- Advanced prototyping
- Smart Animate toepassen
Dag 2
College 3
- Praktijkopdracht
- De mogelijkheden van AI en de veelgebruikte plugins: MagiCopy – AI Text Generator, Automator, Magestic – AI Generated Icon Sets, Person Generator, Ando — AI Copilot for Designers, VisualEyes en meer...
College 4
- Werken met Figjam: projectmanagement en Figma
- Toekennen van rollen en delen van libraries
- Layer boolean properties
- File branching voor de organisatielicentie
- UI-designprincipes: de gestalttheorie
Figma Gevorderd
Dag 1
College 1
- Introductie
- Responsive grid layouts
- Frames en auto-layout
- Constraints en responsive layouts
- Instance swap properties
- Nieuwe Figma-functies:
- Dev mode
- Integraties met Jira, Storybook en GitHub
- Figma VS Code-extensie
- Variabelen
- Nieuwe geavanceerde prototype tools
- Nieuwe Auto Layout-functies
College 2
- Designsystemen en interactieve componenten
- Veelgebruikte UI-elementen bouwen
- Advanced prototyping
- Smart Animate toepassen
Dag 2
College 3
- Praktijkopdracht
- De mogelijkheden van AI en de veelgebruikte plugins: MagiCopy – AI Text Generator, Automator, Magestic – AI Generated Icon Sets, Person Generator, Ando — AI Copilot for Designers, VisualEyes en meer...
College 4
- Werken met Figjam: projectmanagement en Figma
- Toekennen van rollen en delen van libraries
- Layer boolean properties
- File branching voor de organisatielicentie
- UI-designprincipes: de gestalttheorie
Psychology of UX Design (Persuasive Design)
Dag 1
College 1
- Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
- Hoe oriëntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast
College 2
- De essentie van vindbaarheid en usability
- Hoe werkt het persuasive design-proces?
Dag 2
College 3
- Hoe je verleiding creëert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
- Wat de principes en ethische aspecten van beïnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp
College 4
- Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
- Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
- Hoe je de beste landingpagina’s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action
Psychology of UX Design (Persuasive Design)
Dag 1
College 1
- Waarom persuasive design zo belangrijk is: de trends en veranderingen in marketing en media
- Hoe oriëntatie- en beslissingsprocessen werken en hoe je ze online praktisch toepast
College 2
- De essentie van vindbaarheid en usability
- Hoe werkt het persuasive design-proces?
Dag 2
College 3
- Hoe je verleiding creëert en welke aspecten daarin belangrijk zijn
- Wat de principes en ethische aspecten van beïnvloeding zijn en hoe je ze toepast binnen jouw ontwerp
College 4
- Welke soorten sitebezoekers zijn er, en hoe voorzie je in hun informatiebehoefte?
- Wat conversiecopywriting is en hoe je het effectief toepast in jouw ontwerpen
- Hoe je de beste landingpagina’s maakt, met verleidelijke titels, kopteksten, koopargumenten en rake calls-to-action
UX Writing
Dag 1
Ochtend
- Introductie
- Voorbereiding bespreken
- Positie van UX writing binnen copywriting en de organisatie
- Principes van UX writing - zelf aan de slag
- Eigen cases bespreken
Middag
- Persuasive microcopy - zelf aan de slag
- UX writing en merkbeleving
- Groepsoefening: UX copy in de juiste toon
UX Writing
Ochtend
- Introductie
- Voorbereiding bespreken
- Positie van UX writing binnen copywriting en de organisatie
- Principes van UX writing - zelf aan de slag (met AI)
- Eigen cases bespreken
Middag
- Persuasive microcopy - zelf aan de slag
- UX writing en merkbeleving
- Groepsoefening: UX copy in de juiste toon
UX Writing
Ochtend
- Introductie
- Voorbereiding bespreken
- Positie van UX writing binnen copywriting en de organisatie
- Principes van UX writing - zelf aan de slag (met AI)
- Eigen cases bespreken
Middag
- Persuasive microcopy - zelf aan de slag
- UX writing en merkbeleving
- Groepsoefening: UX copy in de juiste toon
UX Writing
Dag 1
Ochtend
- Introductie
- Voorbereiding bespreken
- Positie van UX writing binnen copywriting en de organisatie
- Principes van UX writing - zelf aan de slag (met AI)
- Eigen cases bespreken
Middag
- Persuasive microcopy - zelf aan de slag
- UX writing en merkbeleving
- Groepsoefening: UX copy in de juiste toon
UX Writing
Dag 1
Ochtend
- Introductie
- Voorbereiding bespreken
- Positie van UX writing binnen copywriting en de organisatie
- Principes van UX writing - zelf aan de slag
- Eigen cases bespreken
Middag
- Persuasive microcopy - zelf aan de slaag
- UX writing en merkbeleving
- Groepsoefening
Online Personalisatie Basis
Dag 1
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Online Personalisatie Basis
Dag 1
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Online Personalisatie Basis
Dag 1
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Online Personalisatie Basis
Dag 1
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Online Personalisatie Basis
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Online Personalisatie Basis
Dag 1
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Online Personalisatie Basis
Dag 1
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Online Personalisatie Basis
Dag 1
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Online Personalisatie Basis
Ochtend
- Wat is personalisatie?
- Hoe werkt het personalisatiemodel?
- Verschillende vormen van personalisatie
- Succesvolle personalisatiestrategieën
Middag
- Segmenten, journeys en gepersonaliseerde persuasieve content (met behulp van ChatGPT)
- Je eigen online personalisatieplan
- Valkuilen binnen personalisatie
Usability Testing
Ochtend:
- Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
- Het hoe en waarom van de klassieke user-test
- Interview- & verslagtechnieken
- Schrijven van scenario’s
- Introductie DIY test, apparatuur en software
Middag:
- Doornemen check-list
- Instructies observatoren
- Uitnodigen en begeleiden deelnemers
- De user-test zelf afnemen
- Verslaglegging en delen in de organisatie
Usability Testing
Ochtend:
- Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
- Het hoe en waarom van de klassieke user-test
- Interview- & verslagtechnieken
- Schrijven van scenario’s
- Introductie DIY test-lab, apparatuur en software
Middag:
- Doornemen check-list
- Instructies observatoren
- Uitnodigen en begeleiden deelnemers
- De user-test zelf afnemen in het lab
- Verslaglegging en delen in de organisatie
Usability Testing
Ochtend:
- Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
- Het hoe en waarom van de klassieke user-test
- Interview- & verslagtechnieken
- Schrijven van scenario’s
- Introductie DIY test, apparatuur en software
Middag:
- Doornemen check-list
- Instructies observatoren
- Uitnodigen en begeleiden deelnemers
- De user-test zelf afnemen
- Verslaglegging en delen in de organisatie
Usability Testing
Ochtend:
- Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
- Het hoe en waarom van de klassieke user-test
- Interview- & verslagtechnieken
- Schrijven van scenario’s
- Introductie DIY test, apparatuur en software
Middag:
- Doornemen check-list
- Instructies observatoren
- Uitnodigen en begeleiden deelnemers
- De user-test zelf afnemen
- Verslaglegging en delen in de organisatie
Usability Testing
Ochtend:
- Introductie UX-testen: welke zijn er, wanneer gebruik je wat?
- Het hoe en waarom van de klassieke user-test
- Interview- & verslagtechnieken
- Schrijven van scenario’s
- Introductie DIY test-lab, apparatuur en software
Middag:
- Doornemen check-list
- Instructies observatoren
- Uitnodigen en begeleiden deelnemers
- De user-test zelf afnemen in het lab
- Verslaglegging en delen in de organisatie
Wat kun je na het volgen van de opleiding UX Design Master (post-hbo)
- Een (prototype van je) eigen app of website maken
- Websites optimaliseren
- Micro-copy schrijven
- Zelf een gedegen, snelle en goedkope gebruikerstest uitvoeren
- Verschillende on- en offline tools gebruiken
- Je eigen usertest-lab inrichten met bestaande hard- en software
- Interviewtechnieken gebruiken die voor waardevolle feedback zorgen
- Waardevolle observaties vastleggen
- De resultaten delen met je organisatie
- Je weet hoe je AI inzet om je werk makkelijker te maken
Voor wie is de opleiding UX Design Master (post-hbo) bedoeld?
De opleiding is bedoeld voor iedereen die als UX professional wil werken op het gebied van webdesign en apps. Bijvoorbeeld grafisch ontwerpers, marketeers, webmanagers, UX designers, UX researchers, interaction designers, conversie specialisten, visual designers etc. En natuurlijk iedereen die bezig is met een nieuwe site of app.

