
Training Contentstrategie
Lesgeld

Content is nog steeds king, maar succes met content komt niet zomaar aanwaaien. Daarvoor is een gedegen, strategische aanpak nodig.
Wat zijn de kritische succesfactoren van een sterke contentstrategie? Hoe bepaal je de kernthema’s van je organisatie? En hoe vertaal je die naar je publiek, de best passende kanalen en de juiste content?
In de training Contentstrategie krijg je strategische én praktische handvatten voor het bedenken, maken en verspreiden van content. Uiteraard g
Content is nog steeds king, maar succes met content komt niet zomaar aanwaaien. Daarvoor is een gedegen, strategische aanpak nodig.
Wat zijn de kritische succesfactoren van een sterke contentstrategie? Hoe bepaal je de kernthema’s van je organisatie? En hoe vertaal je die naar je publiek, de best passende kanalen en de juiste content?
In de training Contentstrategie krijg je strategische én praktische handvatten voor het bedenken, maken en verspreiden van content. Uiteraard gebruiken we ook AI om het fundament van je contentstrategie extra stevig te maken. Zo leg je de basis voor een eigen effectieve contentstrategie, volledig in lijn met je marketingdoelen. Met gerichte keuzes die je goed kunt uitvoeren, maar die je ook kunt uitleggen en waardoor je intern beter advies kunt geven.
De training Contentstrategie is voor iedereen die zich al wat langer bezighoudt met de creatie en productie van content, maar behoefte heeft aan een samenhangende strategie over alle kanalen heen, voor alle doelgroepen.
Denk aan: communicatieadviseurs en marketeers met enige contentervaring, brand owners, senior communicatieprofessionals en teamleiders.
Voor deze training gaan we uit van hbo-denkniveau.
- Je weet hoe een contentstrategie zich verhoudt tot de geformuleerde missie, doelstellingen en KPI’s van je organisatie
- Je kunt het hele jaar door relevante en kwalitatieve content maken én effectief verspreiden
- Je weet hoe jouw content het beste kan aansluiten bij de behoeften en klantreis van je primaire en secundaire doelgroepen
- Je gaat naar huis met een aanzet voor jouw contentstrategie, waarbij je je keuzes kunt verantwoorden
- Je bent een volwaardige sparringpartner voor collega’s en directie bij het ontwikkelen en implementeren van content
In de training Contentstrategie ga je samen met expert Linda Krijns aan de slag volgens een beproefd framework. Je leert hoe je de principes uit dat framework toepast voor een onderbouwde, effectieve contentstrategie die jouw doelen helpt realiseren. Voor dag 1 ontvang je een huiswerkverzoek om vooraf vast enige informatie op een rij te zetten zodat je meer uit de eerste trainingsdag haalt.
Dag 1
- In vogelvlucht langs de nieuwste inzichten en ontwikkelingen in contentmarketing, en de consequenties daarvan voor je komende contentstrategie
- Jouw vertrekpunt: de (marketing)doelstellingen en KPI’s van je organisatie
- Verkenning: waar sta je nu? Wat werkt al goed, waar liggen kansen, welke interne en externe hindernissen zijn er?
- De klantreis van je doelgroep(en) en de content die per fase werkt
- Onderzoeken van de concurrerende content: waar ligt jouw onderscheidend vermogen met content?
- Combineren en confronteren van de tot nu toe verzamelde kennis en inzichten
De eerste ingrediënten voor je eigen contentstrategie liggen klaar. De periode tussen beide dagen kun je benutten om de inzichten van dag 1 verder te toetsen, om enkele zaken verder uit te zoeken of om met collega’s te sparren.
Dag 2:
- Een beknopt overzicht van de stappen van dag 1 met ruimte voor jouw vragen
- Aan de slag met jouw onderwerpcontainers
- Keuzes maken in contentformats en kanalen
- Advies en tips voor het realiseren van draagvlak voor je strategie en uitwerking
- Een ideale contentmix maken en content hergebruiken: tips om het meest uit jouw content te halen
- Contentplanning: handvatten om je contentstrategie te vertalen naar een praktische en haalbare contentkalender
- Succes meten: de gekozen KPI’s efficiënt monitoren
Bij een contentstrategie ga je niet over één nacht ijs. Daarom eindigen we dag 1 met de eerste ingrediënten van jouw toekomstige contentstrategie. In de tijd tussen de twee dagen kun je die laten bezinken, eventueel je KPI’s aanscherpen en kun je de geformuleerde uitgangspunten verder toetsen aan je dagelijkse praktijk. Op dag 2 werk je die basis verder uit.
Praktisch
De training kent startmomenten op locatie en in de virtual classroom. Benieuwd naar de praktische informatie over jouw deelname?
Op locatie
- De training op locatie is een 2-daagse training
- Nodig tijdens training: een laptop of tablet.
- Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
- Uitgebreide lunch, hapjes en drankjes zijn inbegrepen.
- Studiemateriaal inbegrepen.
Virtual classroom
- De training in de virtual classroom wordt verdeeld over 4 dagdelen
- Nodig tijdens training: een laptop of tablet met een stabiele internetverbinding die geschikt is voor videobellen. Het is aan te raden een headset te gebruiken met een goed werkende microfoon.
- Voorafgaand aan de training vindt een intake plaats met de trainer.
- Interactief: voldoende gelegenheid om vragen te stellen, cases in te brengen en mee te denken met je medecursisten.
- Studiemateriaal inbegrepen.
